Kælderen hang i laser, så enten skulle den fyldes op eller renoveres.
Birgit og Babak havde fundet et dejligt hus i Gentofte med en tilhørende dejlig have. Imidlertid var kælderen ganske forfærdelig, så enten skulle den fyldes op eller renoveres.
Væggene var ekstremt fugtige, og el-ledningerne hængte i guirlander hulter til bulter. Det var helt klart en gammeldags kælder, som kun havde været nogenlunde tør tidligere, fordi et gammel oliefyr havde stået og buldret løs og holdt hele kælderen varm – men nu, hvor gasfyret var isoleret, var kælderen kold og klam.
Vi vidste, at vi ønskede et teenagerum, et ekstra badeværelse og et vaskerum med plads til opbevaring, og det er præcis, hvad vi har fået – og lidt til.
Når vi kigger på resultatet, er kælderen blevet ”top-tunet”. Vi havde jo frygtet, at f.eks. murene ikke ville blive lavet ordentligt, og at malingen ville begynde at smuldre igen og falde af, men nu – 5 år efter – står det hele bare knivskarpt!
Projektets udvikling undervejs
Undervejs i projektet fandt Dannebrog ud af, at et vandrør lige uden for huset havde været læk i meget lang tid, og det var hovedårsagen til, at kælderen var blevet så fugtig. De gravede op, fik stoppet hullet og fik så tørret kælderen ud. Det var en irriterende forlængelse på nogle måneder, men det var jo ikke Dannebrogs skyld. Tværtimod: Hvis de ikke havde fundet årsagen til den fugtige kælder, ville vores kælder ikke være så tør og fin, som den stadigvæk er.
Hver gang, vi løb ind i udfordringer i projektet, fandt Dannebrog hurtigt en eller flere løsninger, vi kunne vælge imellem. Men ikke nok med det: Hver gang, noget ekstra var blevet lavet, blev enhver mulighed for at forbedre projektet foreslået os – ”Når vi nu alligevel har gjort det og det, kunne man faktisk skifte det og det, og så undgå dette om 3-4 år”.
Dannebrogs håndtering af udfordringer og problemer
På det tidspunkt, kælderen blev renoveret, rejste vi meget i forbindelse med arbejde. Vi var derfor meget afhængige af at have en samarbejdspartner, som kunne tage de rigtige beslutninger og få projektet til at fortsætte fremad i den rigtige retning, når vi ikke selv kunne være til stede. Det var slet ikke noget problem: Dannebrogs indgangsvinkel var hele tiden, at de håndterede arbejdet med vores kælder, som om det var et arbejde, de gjorde hjemme hos dem selv.
Hvis vi opdagede ting, som ikke lige så rigtigt ud, og vi henvendte os til Dannebrog, var standardsvaret hver gang: ”Jeg kommer lige forbi” – og inden for meget kort tid ville vi stå på stedet sammen med Dannebrog, som altid kunne finde på en god løsning.
For eksempel blev fiberkablet til vores hus desværre gravet over en fredag eftermiddag ca. kl. 14. Da min mand var meget afhængig af internettet til sit arbejde, var gode råd dyre. Allerede fredag aften ved 22-tiden stod TDC og var i gang med at blæse nye kabler ind. En anden sjov, lille anekdote: Vi fortalte, at vi meget gerne ville have ryddet vores krybekælder. Inden vi næsten kunne nå at blinke, havde de fremskaffet en mand, som i løbet af ”ingen tid” havde ordnet det også.
Kvalitetsniveau
Dannebrogs tilknyttede håndværkere er alle sammen blandt eliten. Jeg tror, at Dannebrog har gjort meget for at finde de helt rigtige folk, og de folk, som de omgiver sig med, er bare de bedste, og de deltog alle aktivt i at finde de bedst mulige løsninger.
Det er ikke bare det, at håndværkerne lavede et godt stykke arbejde: Alle spillede sammen som et hold, og tingene blev både gjort grundigt, ordentligt og inden for den aftalte tid – ja, tørretiden for kælderen forsinkede det hele meget, men det var jo en udefrakommende udfordring.
Til sammenligning havde vi brugt et andet firma til at gøre vores hus klar inden indflytningen. De skulle bare male og tapetsere, sætte noget el op og sørge for, at huset blev gjort ordentligt rent. En ret simpel opgave, men det fungerede bare slet ikke. Der var så mange detaljer, vi skulle over flere gange, før vi kom i mål.
Et par år efter, vi fik lavet kælderen, skulle vi have renoveret vores to badeværelser. Da Dannebrog havde lavet et fantastisk godt arbejde med kælderen, valgte vi ikke at indhente tilbud fra flere entreprenører, men henvendte os direkte til Dannebrog for at få dem til at lave det – og resultatet er som forventet rigtig godt!
Tre ting at fremhæve ved Dannebrog:
- De tager fuldt ejerskab af projektet – både planen, de uforudsete udgifter og har altid en løsning klar. Man hører dem aldrig sige: ”Sørens, hvad gør vi nu?”, men i stedet: ”Problemet er sådan og sådan, vi kan løse det sådan, sådan eller sådan, og vi anbefaler nr. 2-løsning.”
- Pålidelighed.
- Kvalitet. Mere end bare ordet kvalitet. Det er godt håndværk; de er problemløserne.
De tidligere ejere af huset havde fået lavet nogle ting på huset af “ikke helt så kvalificerede” håndværkere. I samarbejde med Dannebrog har vi fået rettet op på meget af dette. For eksempel viste det sig, at badeværelsesgulvet på 1. sal ikke var afstivet nok. Dannebrog havde fået en ingeniør til at regne på det, og rigtig nok – gulvet skulle afstives med jernbjælker, før badeværelsesgulvet kunne støbes. Det var lige før feriesæsonen, men på 2 døgn havde de sikret, at jernbjælkerne var leveret og monteret, således at projektet ikke blev forsinket.
Valuta for pengene og vores varmeste anbefalinger
Dannebrog er nok ikke de billigste, men de løser opgaven til fulde, og kvaliteten er helt i top. Vi føler virkelig, at vi har fået valuta for penge.
Det er 5 år siden, at vi fik lavet kælderen, og den står stadigvæk knivskarp. Væggene er glatte og pæne, og der er ikke noget, som er drysset ned fra loft eller vægge. Så bliver det nok ikke meget bedre!
Man betaler Dannebrog for at få det, man ønsker og at være problemfri undervejs – og det er præcis det, man får!
Vi kan kun anbefale at bruge Dannebrog, og hvis økonomien ikke helt tillader det, så spar hellere op et halvt eller helt år mere og gør brug af Dannebrog. Så ved man, at det bliver i orden!